Een geweldige ervaring!

(Win Vertommen, België, januari 2016)

Eind 2015 had ik de kans om 5 geweldige weken door te brengen als vrijwilliger in Cerro Seco te Bahía de Caraquez. Ik ben zeer blij dat ik ervoor gekozen heb dit te doen. Marcelo en Michaela, alsook de andere mensen in de entourage, waren erg gastvrij en zorgden steeds voor heerlijk eten.

Tijdens de eerste 2 weken van mijn verblijf hier in Cerro Seco, werkte ik samen met een toffe kerel uit Duitsland. Samen met Marcelo gingen we enkele keren naar ´San Jacinto´, een dorpje niet ver van Bahía. Dankzij de mangrovewouden en de ´Wetlands´, waar o.a. rijst geteeld wordt, is hier een grote diversiteit aan vogels te vinden. Om ervoor te zorgen dat de lokale bevolking deze rijkdom aan natuurlijke schoonheid kan gebruiken om er munt uit te slaan d.m.v. avitoerisme, zorgde Marcelo voor de opleiding van enkele dorpelingen tot natuurgids, om zo te voorkomen dat deze biotopen gebruikt zouden worden voor de bouw van hotels en de teelt van scampi´s. De wandelingen en boottochten die we hier deden waren een geweldige ervaring voor een vogelliefhebber als ik, plus, ik kon helpen bij de identificatie van de vogels aanwezig in dit gebied, wat uiteraard zeer fijn was.

Daarnaast hielp ik vaak bij het onderhoud van het park. Het herstellen van de trappen, aanplanten van bomen en het voeden van de ezel waren enkele van de taken die waar ik mee kon helpen. Ook hield ik mij bezig met het opstellen van een inventaris met foto´s van de vogels die ik zag in Cerro Seco. Dit leverde een lijst op van meer dan 40 soorten en vele prachtige foto´s waar ik zelf heel fier op ben.

Verder probeerden we ook te weten te komen welke zoogdieren er hier in dit prachtige bos allemaal leven. Dit deden we door een nachtcamera te plaatsen ergens in het bos. Zo hadden we op enkele weken tijd verschillende foto´s van een ´Zorro de Sechura´ en een ´Cabeza de Mate´, enkele foto´s van een soort arend en enkele foto´s van katachtigen. Ik ben zeer blij dat ik heb aan kunnen deelnemen. Een geweldige ervaring!

Tijdens de weekends probeerde ik enkele stadjes in de buurt te verkennen. Michaela en Marcelo gaven mij zeer veel raad zodat ik wist wat er de moeite was en hoe ik er kon geraken.


Gastvrije, warme mensen, een mooi reservaat, een gezellig stadje, de zee op een halve kilometer afstand, lekker eten dit project heeft alles om u enkele weken goed te amuseren!






Comentarios

Entradas populares